Heel veel donaties voor een paar duizend stemmers

Het campagneteam van Kamala Harris is er overduidelijk van op de hoogte dat ik nog niet heb gedoneerd. Sinds kort ben ik abonnee op haar mailinglijst voor aanhangers en andere geïnteresseerden. Die blijkt voornamelijk voor één doel te worden gebruikt: het ophalen van geld. Sinds de nacht van zondag op maandag – middernacht – tot donderdag 12.00 uur in de middag heeft het campagneteam me 27 e-mails gestuurd waarvan 21 me aansporen om te doneren. De andere zes zijn aanmoedigingen om actief te worden.
Dat zijn dus zes oproepen om te doneren per dag. De mails bevatten enorm veel herhaling. Het belangrijkste bedrag dat Harris binnen probeert te halen is 47 dollar. Dat is ongeveer 43 euro. Hiermee kan de campagne zwevende kiezers bereiken voordat Trump dat doet, schrijft het campagneteam. Harris kan zo terugvechten tegen de intensieve campagne van Trump, die vol attack ads zit in de key battleground states. 47 dollar kan het verschil maken tussen winst en verlies. We zijn de underdog, schrijft het campagneteam.
Slechts één keer vraagt het team meer: 100 dollar (ca. 92 euro). De campagne doet niet lichtzinnig over dit bedrag, zo staat in de e-mail: niet iedereen kan zoveel geld missen of wil dit aan een politieke campagne geven. Maar Harris kan niet anders, want Trump bestookt haar met clickbait, leugens en desinformatie. En dat terwijl de kandidaten min of meer gelijk staan in de peilingen. Harris ziet dat niet iedereen heeft gedoneerd, dus dit is het moment om dat alsnog te doen. Als het geen honderd dollar is, dan misschien vijf?
Een grassroots movement
Harris is trots dat haar campagne steunt op kleine donaties van kiezers, want zo ontstaat een echte grassroots movement. We moeten doneren omdat heel veel mensen dat bij Trump ook doen. Volgens de e-mails krijgt Trump meer geld binnen. We moeten daarom nu doneren zodat Harris democratische kiezers kan bereiken die normaal niet gaan stemmen. We weten inmiddels dat een paar duizend stemmen het verschil kunnen maken tussen winst en verlies. Als iedereen die deze mails krijgt tien dollar doneert, gaat dat lukken, zo schrijft het team.
We leren dat er altijd wel een reden is om voor Harris te doneren: omdat ze jarig is en je de uitverkorene kunt zijn die door de presidentskandidaat wordt gebeld, omdat ze op CNN een optreden heeft dat niet door alle zwevende kiezers is gezien en dus verder onder hun aandacht moet worden gebracht, en natuurlijk omdat Elon Musk tientallen miljoenen in de Trump-campagne pompt. Natuurlijk verwacht het campagneteam niet dat we bij elke e-mail doneren, schrijft men, maar er is nog maar weinig tijd over.
De oproepen om vrijwilliger te worden zijn hetzelfde. Er zijn duizenden mensen aan de slag om kiezers op te roepen om te gaan stemmen. Elke stemmer moet worden bereikt, desnoods digitaal. Een paar uur van onze tijd kan al het verschil maken. Dat voelt misschien niet zo, denkt het team, maar we weten dat de uitslag nipt zal zijn en op een paar duizend stemmen kan worden beslist. Dat zijn de mensen die wij kunnen bereiken: vrienden, buren of misschien wel onbekenden. Mensen die niet weten wat te stemmen willen van ons horen.
Steun van Liz Cheney
Eigenlijk is maar één van deze 27 mails bijzonder, want: anders dan de rest. Liz Cheney – voormalig lid van het Huis van Afgevaardigden – heeft veertig jaar Republikeins gestemd, maar Trump is volgens haar een serieus gevaar en daarom moet de loyaliteit voor het land prevaleren boven die voor een partij. Trump is geen conservatief, maar in oorlog met de constitutie, stelt zichzelf boven de wet en is bereid geweld te gebruiken om aan de macht te blijven. Wat onder zijn leiding met de Republikeinen gebeurt is niet te verdedigen, aldus Cheney.
Op zes januari 2021 heeft Trump zijn aanhang aangemoedigd om het Capitool te bestormen. Nu wil hij deze mensen een pardon geven. Cheney denkt dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft om zich uit te spreken zodat Trump nooit meer president wordt. Ze wil een president die de grondwet verdedigt en de rechtsstaat in stand houdt. Er is maar één kandidaat die aan dat profiel voldoet. En dus moeten we doneren aan Harris. Iedereen weet: herhaling is belangrijk en dat doet de Harris-campagne dan ook.
Volgens de e-mails zou het alle hens aan dek zijn. De respons is niet wat was gehoopt, lezen we, en dus moet iedereen die zich druk maakt over de uitslag doneren. Het illustreert tegelijk vooral hoe duur de Amerikaanse campagnes zijn. Hier in de VS worden de presidentsverkiezingen vermoedelijk beslist door heel weinig kiezers, maar niemand weet welke. En dus kost het extreem veel geld om heel veel mensen te benaderen in de hoop dat die paar beslissende stemmers er tussen zitten.
Beeld: doneerbedragen uit de e-mails van het Harris-campagneteam.
Waardeer dit artikel!
Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan!
Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden.