Klagen over het BBB-partijbestuur niet toegestaan
Zaterdag komt BBB samen in Nieuwegein en daar stellen de leden een vernieuwde klachtenregeling vast. Deze regeling toont mooi aan hoe BBB als partij – of zeg maar gewoon als vriendenkliek – functioneert. Als je een klacht wilt indienen moet je vijftig euro betalen als ‘bijdrage in de behandelingskosten’. BBB is een gesubsidieerde politieke partij met een ruim budget en geld voor vanalles en nog wat, maar niet voor een goede klachtenafhandeling. Klagers krijgen het geld pas terug als hun klacht ontvankelijk wordt verklaard. Je vraagt je meteen af wanneer dat het geval is. BBB heeft daar een lijstje voor gemaakt.
Een klacht is niet ontvankelijk indien het kritiek betreft op ‘het gevoerde beleid door bestuur of fractie’. Ook klachten over ‘het voltallige bestuur of fractie’ zijn niet ontvankelijk. Hier maakt het bestuur van BBB zichzelf dus grotendeels onaantastbaar voor kritiek. Het is niet duidelijk wat ‘beleid’ is en dat kan daarmee betrekking hebben op heel veel handelingen van een of meerdere bestuursleden. Als dat nog niet genoeg is, zijn klachten ook niet ontvankelijk als deze ‘als zodanig door de klachtencommissie [zijn] aangemerkt, waarbij de klachtencommissie haar beslissing dienaangaande motiveert.’ Zo’n passage kan iedere klacht niet ontvankelijk maken.
Afloop bekend
Een klacht wordt ingediend bij de klachtencommissie, die na onderzoek de conclusies deelt met het bestuur. Vervolgens neemt het bestuur binnen vier weken een schriftelijk standpunt in over deze conclusie, zowel of de klacht gegrond is als over de aanbevelingen voor eventuele sancties. Het bestuur kan bij dat besluit afwijken van de klachtencommissie en onderbouwt vervolgens waarom men het eventueel beter weet. Lees: het bestuur van BBB bepaalt of klachten gegrond zijn en ook hoe ze worden gesanctioneerd. Mochten er klachten in behandeling worden genomen over het bestuur zelf, is het duidelijk hoe het daarmee afloopt.
Tot slot is iedereen die betrokken is bij de afhandeling van een klacht verplicht tot geheimhouding. Leden zullen dus nooit informatie krijgen over klachten die door het bestuur of de klachtencommissie om onduidelijke redenen in de prullenbak zijn beland. Het zal ook nooit duidelijk worden waarom klachten volgens dit reglement niet anoniem kunnen zijn, maar de klacht tegen de onlangs afgevoerde kwartiermaker wel. Ook zullen we nooit weten hoe het afliep met de klacht van de kwartiermaker tegen bestuurslid Elly van Wijk. Iedereen heeft zich immers tot geheimhouding verplicht.
De werkwijze bij BBB is wel duidelijk: het bestuur gaat ervan uit dat leden zaterdag voor alle voorstellen en besluiten klappen en dat niemand dit soort teksten leest. Als de leden dat wel doen, weten ze dat hun partij met deze klachtenregeling wederom meer op een vriendenkliek lijkt, dan op een politieke partij.
Beeld: klachtenformulier BBB.
Waardeer dit artikel!
Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan!
Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden.